Bakken Zoals Oma

Puur koken en echt eten!

Zalm met miso soep

Miso SoepDe afgelopen week ben ik ziek thuis geweest. De saillante details zal ik je besparen. Ik voelde me suf, moe en futloos. Soms heb je dat, dat je lichaam ineens zegt en nu is het genoeg geweest. Het was even geen werk, niet koken en schrijven voor de blog en heel zielig op de bank liggen.

Een goede warme kom soep helpt bijna altijd om je beter te laten voelen. Er is zelfs een oerrecept voor kippensoep in de Joodse keuken, die Joodse penniciline wordt genoemd. Dat recept volgt een andere keer nog wel.
Ik had een grote behoefte aan vitaminen en mineralen om me er weer bovenop te helpen.

Na een hele week verzorgd te zijn door manlief, moest ik zaterdag ineens weer voor mezelf koken. Manlief zou niet thuis eten. Dochterlief verheugde zich op een restje pasta wat nog in de koelkast stond. Ik moest dus wat voor mezelf verzinnen. Als ik alleen voor mezelf moet koken dan grijp ik meestal naar een eitje met een stuk brood. Dit keer niet. Ik besloot mezelf te trakteren op deze bijzonder smakelijke soep van miso met de luxe van een mooi stukje zalm. Het is niet alleen een recept waarmee je op zieke dagen jezelf een vitamineboost kunt geven. Het is ook een heerlijk gerecht om op een doordeweekse dag te maken. Een gerecht dat supergezond, snel en makkelijk te maken is voor een solodiner. Laat je niet afschrikken door de vele stappen. Het snijwerk is hier het meeste werk. Daar gaan geen uren in zitten.

Deze diashow vereist JavaScript.

Voor de bouillon heb ik een blokje biologische miso gebruikt. Ik heb de miso blokjes voor mijn miso soep bij een biologische supermarkt gekocht. Miso is een Japans basisingrediënt. Het wordt in Japan de vijfde smaak genoemd, naast zoet, zout, bitter en zuur. Miso is een pasta. Het ontstaat door maandenlange fermentatie. Miso is een rijke bron van vitaminen, mineralen en vezels.

Sojabonen, zout en granen vormen de basis voor de pasta. De pasta kan in kleur variëren en de kleur van de miso bepaalt de smaak. Het duurt minstens een half jaar voordat de miso zodanig gefermenteerd is dat het eetbaar wordt. Soms wordt zelfs twee jaar gewacht. Hoe rijper de miso, hoe intenser de smaak. Het is een beetje te vergelijken met het proces van kaasmaken. Een zeer belegen of oude Goudse kaas heeft een intensere, diepere rijkere smaak vergeleken met een jonge Goudse. Daar houdt de vergelijking tussen miso en kaas wel op. De smaak van miso is apart. De eerste lepel van de miso soep is heel bijzonder. De smaak is intens, diep en zoutig. De combinatie met de frisse zalm en de knapperige groenten maken dit absoluut tot een gezonde “opkikker”.

Zalm met gewokte groente en miso soep
Serves 1
De zalm torent als een vis op het droge, bovenop een bergje gewokte groente. De miso soep schenk je aan tafel erbij. De combinatie van pure smaken in deze soep is tongstrelend lekker.
Write a review
Print
Zelf toevoegen
  1. 50 gram sugarsnaps
  2. 50 gram prei
  3. 1 kleine wortel (75 gram)
  4. ¼ rode paprika
  5. 1 gepelde teen knoflook
  6. 2 of 3 takken van een bos paksoi
  7. 175 gram zalm
  8. 1 eetlepel lichte sojasaus
  9. 1 ½ eetlepel sesamolie om in te bakken
  10. 1 blokje miso voor bouillon (voor 500 ml bouillon)
  11. ½ citroen
  12. peper
  13. zout
Garnering
  1. 1 lenteui
  2. 1 eetlepel sesamzaadjes
Zo ga je te werk
  1. Marineer de zalm lichtjes aan beide kanten met peper en zout. Besprenkel de zalm met het sap van de citroen. Zet de zalm ongeveer een kwartier opzij om te marineren.
  2. Snijd de uiteinden van de sugarsnaps weg. Snijd de sugarsnaps in twee.
  3. Snijd de prei in dunne ringen.
  4. Snijd de paprika in dunne reepjes.
  5. Gebruik een dunschiller om de wortel te schillen. Snijd vervolgens de wortel met dunschiller in lange dunne slierten.
  6. Was de paksoi. Snijd ongeveer twee tot drie centimeter van de onderkant van de stengel af. Dat is het stukje waarmee de paksoi stengel aan de stronk vastzat. Snijd het groene deel van de paksoi af en leg opzij. Snijd het witte harde deel van de paksoistengel in reepjes.
  7. Neem het groene deel van de paksoi er weer bij en snijd dit in grove repen.
  8. Laat 500 ml water koken in de waterkoker. Zet een wok en een koekenpan op het vuur.
  9. Als de pannen goed heet zijn schenk je een halve eetlepel sesamolie in de koekenpan. Neem de zalm erbij. Bak de zalm eerst 1 minuut op de vel. Keer de zalm voorzichtig om en bak het nog een minuut aan de andere zijde. Neem de zalm uit de pan en laat het rusten op een bord.
  10. Schenk ondertussen een eetlepel sesamolie in de wok. Doe hier de knoflook in. Laat de knoflook 30 seconden bakken in de hete olie.
  11. Voeg vervolgens de paprika, sugarsnaps, wortel en het witte deel van de paksoi toe. Roer dit goed door elkaar voor ongeveer 2-3 minuten.
  12. Doe er tot slot het groene deel van de paksoi bij. Als de bladeren geslonken zijn, doe je het vuur onder de wok uit. Haal de teen knoflook uit de wok. Dat is niet lekker in je soep.
  13. Doe het vuur onder de koekenpan weer aan. Doe hier een eetlepel sesamzaadjes bij. Rooster de sesamzaadjes tot ze een mooie goudbruine kleur hebben.
  14. Los het blokje miso op in de 500 ml kokend water om de miso soep te maken.
  15. Snijd de lenteui in kleine ringetjes.
  16. Gebruik een diep bord of grote kom om de soep te serveren. Leg eerst de gewokte groente als een klein bergje in de kom. Leg de zalm hier bovenop. Gebruik een lepel om voorzichtig de geroosterde sesamzaadjes op de zalm te leggen. Strooi vervolgens de kleine ringetjes lenteui erbovenop.
  17. Schenk tot slot de miso soep in de kom. Schenk eerst ongeveer de helft van de soep in de kom. Tijdens het eten kan je de miso soep bijschenken.
Tip van Oma
  1. De combinatie van groenten, miso en zalm is verzadigend zonder zwaar te zijn. Er hoeven eigenlijk geen noedels bij. Maar, als je het lekker vindt kan je ook wat noedels toevoegen. Gebruik dan wel rijstnoedels, zoals mihoen. Bereid de noedels volgens de gebruiksaanwijzing. Bak de noodles kort mee met de groenten in de wok. Serveer de noedels samen met de groenten, zalm en miso soep.
Bakken Zoals Oma https://www.bakkenzoalsoma.nl/

Genieten maar!

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hier.

Op Bakken Zoals Oma kom je cookies tegen. Niet alleen lekkere recepten voor knapperige koekjes, maar ook digitale cookies, o.a. van Google. Deze cookies gebruiken we om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Als je Bakken Zoals Oma gebruikt dan ga je hiermee akkoord. Meer info
%d bloggers liken dit: