Bakken Zoals Oma

Puur koken en echt eten!

Groentebouillon zelf maken

Groentebouillon zelf maken-3Ik heb voor het eerst mijn eigen groentebouillon gemaakt. Het was makkelijker dan ik dacht. Met dit fijne recept kan je voortaan groentebouillon zelf maken!

Eén van de dingen die op mijn kookbucketlist stond was het maken van mijn eigen bouillon. Ik heb voor BakkenZoalsOma ijs gefrituurd en kippenhartjes gegeten, maar op de één of andere manier was ik een beetje bang voor het maken van mijn eigen bouillon. Ik had mezelf wijsgemaakt dat het maken van een eigen bouillon, een ingewikkeld en complex proces was. Dat was te moeilijk. Het gemak van bouillonblokje vond ik wel prima. Daar kon ik prima mee uit de voeten. Ik had er geen noodzaak toe. Maar ergens kriebelde het toch. Zo’n blokje, is dat nu “echt” eten? Dus ik ging op zoek naar een goed recept voor een groentebouillon. Ik vond een aantal vermeldingen voor de zogenaamde “magic mineral broth”, die op meerdere foodblogs wordt aanbevolen. Doordat de groenten zo lang en langzaam zijn gekookt worden alle mineralen en vitaminen uit de groenten getrokken. De bouillon is zeer geconcentreerd daardoor ook zeer voedzaam. 

Deze diashow vereist JavaScript.

De mineralen in de bouillon hebben een helende en aansterkende werking. De “magic mineral broth” wordt wel aan mensen gegeven die erg ziek zijn en minder goed vast eten kunnen verdragen. Maar ook wanneer je niet ziek bent, maar wilt aansterken is deze bouillon ideaal. De bouillon smaakt echt heel erg lekker. Ik heb het recept aaangepast omdat ik geen zeewier en yam kon vinden. Dus ik kan je geen magie garanderen. Wat ik wel kan garanderen is een bouillon die intens en goed van smaak is.  

Groentebouillon zelf maken, dat zal ik in elk geval vaker gaan doen. Maar die kant-en-klare bouillonblokjes blijven gewoon heel erg handig. Die zal ik ook zeker blijven gebruiken.

Zelfgemaakte Groentebouillon
Het maken van een eigen groentebouillon vol vitaminen en mineralen bleek veel makkelijker te zijn dan ik had gedacht. Smaakvol en een "echte" opkikker.
Write a review
Print
Zelf toevoegen
  1. 3 ongeschilde winterpenen (of 6 waspenen)
  2. 1 grote ongeschilde gele ui
  3. 1 hele prei
  4. ½ bos selderij
  5. 3 tenen knoflook ongeschild
  6. 3 middelgrote aardappelen
  7. 1 zoete aardappel
  8. 1 venkel
  9. 1 laurierblad
  10. 2 limoenbladen
  11. 6 peperkorrels
  12. 3 jeneverbessen
  13. ½ eetlepel selderijzout (je kunt ook zeezout gebruiken)
  14. 3 liter kokend water
Keukenbenodigdheden
  1. Vergiet
  2. Grote soeppan (met inhoud van 8 tot 10 liter)
  3. 3 schone afsluitbare potten met een inhoud van ongeveer 500 ml
Zo ga je te werk
  1. Spoel de groenten af. Snijd de groenten in grove stukken van ongeveer 4 tot 5 centimeter. Je hoeft de groenten niet te schillen of te pellen. De ui snijd je bijvoorbeeld in vier grote stukken. De knoflook hoef je ook niet te pellen. Snijd de tenen gewoon in twee stukken. Wanneer de groenten zijn gesneden spoel je ze af.
  2. Doe alle groenten in een grote pan. Voeg de laurierblad, limoenblad, peperkorrels en jeneverbessen toe. Hou de selderijzout apart.
  3. Vul de pan, zodanig dat alle groenten helemaal onder water staan. Ik heb hiervoor 2 volle waterkokers vol met kokend water gebruikt. Dat is ongeveer 3 liter water. Breng dit aan de kook op hoog vuur op de grootste pit op je fornuis.
  4. Zodra het water bubbelt en borrelt kan je het vuur lager zetten. Laat de bouillon 2 tot 3 uur koken. Zorg ervoor de stukken groente steeds onder water blijven. De bouillon is klaar wanneer de smaak vol en goed naar groente smaakt. Begin ongeveer na 2 uur met proeven. Als je te lang doorkookt wordt de bouillon iets bitter van smaak. Let op je hebt nog geen zout in de bouillon gedaan, dus de smaak zal wat flauw zijn. Dat komt straks helemaal goed.
  5. Wanneer de bouillon naar je smaak is giet je het af. De groenten kan je wegdoen. Er zit nu inmiddels helemaal geen smaak meer aan.
  6. Voeg het zout toe. Roer goed door. Proef de bouillon, misschien moet je iets meer zout toevoegen naar smaak.
  7. Serveer direct als drinkbouillon. Wanneer je de bouillon later wilt gebruiken om mee te koken of als basis wilt gebruiken voor een soep, laat dan de bouillon afkoelen tot kamertemperatuur. Giet de bouillon in de potten. Sluit de potten goed af en bewaar in de koelkast.
Tip van Oma
  1. Je kunt met dit recept heel creatief te werk gaan. Je kunt meer of minder groenten aan de bouillon toevoegen voor meer smaak of een andere smaak. De bouillon blijft vijf dagen goed in de koelkast. Je kunt de bouillon ook invriezen. Dan heb je er langer plezier van.
Bakken Zoals Oma https://www.bakkenzoalsoma.nl/

Genieten maar!

Wil je reageren of heb je vragen? Dat kan hier.

Op Bakken Zoals Oma kom je cookies tegen. Niet alleen lekkere recepten voor knapperige koekjes, maar ook digitale cookies, o.a. van Google. Deze cookies gebruiken we om services te leveren, advertenties te personaliseren en verkeer te analyseren. Als je Bakken Zoals Oma gebruikt dan ga je hiermee akkoord. Meer info
%d bloggers liken dit: